- Fănel Bogos este directorul general al Vanbet și a participat în calitate de speaker în cadrul RALF 2022 – Romanian Agriculture Leadership Forum, evenimentul de business al anului în agricultură, cu tema “România Agricolă Europeană”.
„Vanbet are la bază o tradiție moștenită de la bunicii mei pentru creșterea animalelor, o tradiție veche de mai multe secole. Compania Vanbet a fost înființată în 2001 și astăzi are mai multe tipuri de produse. Ferma are acum implementate toate standardele din domeniu.
Mulți profesioniști din domeniu nu sunt deschiși spre a comunica și nu caută colaborări. Ar fi bine dacă fermierii s-ar asocia, astfel ar crește toate companiile. Este important să ne consultăm între noi, ceea ce nu prea se întâmplă. Eu am aflat din proprie experiență că e important și necesar ca fermierii să își împărtășească viziunea. Inițial credeam că a face asta ar însemna să mă laud înainte de a fi realizat efectiv ceva.
Primul nostru produs a fost oul, am început cu 500 de găini, iar astăzi efectivul este de 1.200.000 de găini. Am început acest business fără să am senzori de temperatură în afară de propria percepție. Locuiam lângă spațiul unde erau puii și când simțeam că e prea frig pentru aceștia mă duceam și ridicam temperatura.
Ulterior am început să văd cum se descurcă alții și am pus bazele unei cooperative cu mai mulți producători cu care împărtășeam idei și experiențe. Fermierii în general nu au încredere unii în ceilalți, dar prin transparență și prin împărtășirea sinceră din experiența pozitivă și negativă a fiecăruia, oamenii au căpătat încredere și astfel au dorit să se asocieze.
Fabrica de lapte a fermei Vanbet are 5.000 mp și a fost concepută pentru o producție de 7-8 tone de litri de lapte pe oră. Laptele provine de la 500 vaci, 3.000 capre, 500 de oi. Pentru fiecare produs ferma are propria producție de materie primă. Vânzarea produselor se face în supermarketuri și magazine în care se oferă brânzeturi maturate de 3, 6, 9 și 12 luni.
Intrarea în supermarketuri am făcut-o pur și simplu prin prezentarea produselor de calitate, cu degustare, prin respectarea tuturor standardelor de calitate, cu transparență și cu asigurarea trasabilității produselor. Aceste lucruri au făcut ca produsele să treacă de auditul supermarketurilor și să le câștige încrederea. Supermarketurile nu cer de fapt decât calitate și constanță.”
Foto© romanianagriculture.ro