Fermierii Transilvaniei își strâng rândurile împotriva “dictaturii” hipermarketurilor

Cei mai importanți fermieri, antreprenori și investitori în agricultură din regiunea Transilvaniei, specialiști cu soluții pentru agricultură și lideri ai administrației locale, județene și centrale au participat pe 7 martie, la Hotel Golden Tulip, la Conferința Regională „Fermierii Noștri” Transilvania 2024. Tema principală din acest an este „Fermieri Pregătiți pentru Viitor”. Vă prezentăm un nou material realizat de Transilvania Business despre temele abordate în acest an.

Antreprenorii locali întruniți la Cluj vor musai să se impună la rafturile marilor retaileri. Au nevoie însă de terenuri compacte, tehnologie performantă, planuri de business și finanțări adecvate, organizații care contează în fața autorităților naționale și europene.

Dacian Badea este președinte și director comercial al Fermelor Ecologice Silvania (FES), care cultivă 2.200 ha în sistem ecologic și are un segment zootehnic cu 2.000 vaci de lapte. “Cooperativa noastră este compusă din șapte membri: ferme vegetale, animale, mixte sau cu procesare. Din 2007 lucrăm îndeaproape, printr-o formă asociativă informală, după 10 ani am oficializat-o ca FES – Silvania.Bio.

Facem produse ecologice ambalate și livrate în diferite rețele comerciale. Este evident că o formă asociativă este de real ajutor – poți să vinzi și să cumperi mai ușor, îți mărește puterea de negociere, însă ne-a ajutat cel mai mult managementul comun al fermelor.

În cooperativă ne-am permis să avem un consiliu director precum în companiile serioase, care au toate funcțiile de la producție, comercial, marketing, vânzare, financiar, pe care nu le-ar fi putut realiza în mod profesionist fiecare fermă. Noi avem foarte multe tipuri de fermieri: vegetali, zootehniști, procesatori, pomicultori. Din această cauză e greu să se asocieze.

În 15 ani am ajuns de la câteva petice de pământ și niște animale la cea mai mare companie din România în sistem ecologic în producția de lapte, carne, plus ulei presat la rece. Am accesat fonduri europene pe patru proiecte mari, ultimul fiind de 6 milioane de euro, alături de fonduri proprii și credite bancare, înregistrând profit an de an”.

Retailerii globali fac legea în România


„Se vorbește despre acel deficit al balanței comerciale a țării, generat mai ales de importurile de lapte și carne. Fermierul face parte dintr-un tot, iar dacă la capătul lanțului alimentar sunt probleme, se răsfrâng asupra lui. Importăm multe produse alimentare în România, avem dificultăți la procesare, mai tot ce producem în vegetal merge „afară”, tot de acolo ne vine mâncarea înapoi, deci veriga procesare e pierdută.

Sunt opt canale de vânzare de alimente în România, dintre care marile rețele comerciale internaționale reprezintă 80%. Dacă adăugăm și comerțul online, ajungem la 90%, deci celelalte canale aproape nu mai contează. Deci dacă ai o problemă la acele rețele, ți se răsfrânge asupra întregului business. Este foarte greu să intri acolo din cauza modului de formare a prețului, de alocare a adaosului comercial.

E acea manipulare a prețului: mărfuri cu adaos mic sau mare care fac o concurență neloială cu produse diferite. Legea spune că sunt interzise adaosuri diferite la aceleași produse comerciale pentru că distorsionează concurența pe piață, lucru care nu se respectă. Consiliul Concurenței nu face nimic, nu cercetează acest aspect, deși la raft vedem lapte ecologic de la 6 la 13 lei.

FES a propus legiferarea unui procent de maximum 5% pentru diferențe de adaos comercial la produse similare; va fi mult mai ușor de ținut în frâu puterea abuzivă a marilor rețele față de producători și procesatori. Raportat la 1 litru de lapte ecologic, fermierul vegetal obține 13%, cel zootehnist 13%, procesatorul 26%, transportatorul 5-6%, statul 9% din taxa pe valoarea adăugată.

Retailerul ia 34%, adică foarte mult, în condițiile în care FES este producător, procesator, ambalator, transportator până la poarta magazinului. Noi ne producem singuri furajele, ne asumăm riscuri în zootehnie (reproducție, furajare) și procesare (produse cu termene de valabilitate foarte scurte).

Magazinul ne ia aproape jumătate din valoarea unui produs. Acum accesul la raft începe să se facă exclusiv de către produsele cu etichete private ale marilor retaileri, ale căror prețuri le pot schimba cum vor ei. Aceștia impun regulile jocului”, observă Badea.

„Se vorbește despre acel deficit al balanței comerciale a țării, generat mai ales de importurile de lapte și carne. Fermierul face parte dintr-un tot, iar dacă la capătul lanțului alimentar sunt probleme, se răsfrâng asupra lui. Importăm multe produse alimentare în România, avem dificultăți la procesare, mai tot ce producem în vegetal merge „afară”, tot de acolo ne vine mâncarea înapoi, deci veriga procesare e pierdută.

Cooperativa Fermierilor Fericiți

Călin Fărgaciu este consilier al președintelui Companiei Agricole Someș Arieș (CASA), care gestionează 2.300 ha de pășune și fânețe, 4.100 ha de terenuri arabile, deține 5.500 de bovine și 2.000 de ovine în județele Bistrița-Năsăud, Sălaj, Cluj, Mureș și Alba. “În România, importăm foarte mult, deși suntem încă o țară cu profil agricol și ar trebui să fim principala forță din Europa.

În Polonia există o singură organizație a crescătorilor de bovine, în România avem 20, dintre care 7 reprezentative, iar la minister începem să ne contrazicem de față cu ministrul. De fapt înainte ar trebui să ne întâlnim toți, iar acolo să avem o singură voce, să știm ce vrem. Statul face față la subvențiile directe în producție, nu și în politicile agricole.

Acolo trebuie să aplice măsuri de piață și să ajute prin pârghiile pe care le are, astfel încât România să nu producă doar 60% din laptele care se consumă aici, iar în același timp să existe fermieri locali care nu pot face contracte cu ceea ce produc. Se lansează multe acte normative, nu avem niciun comentariu, dar când iese legea, ne supărăm.

Funcționarii din ministere pot fi foarte inteligenți, însă unii nu au fost în producție niciodată, nu înțeleg ce se va întâmpla. Fermierii polonezi sunt mai cocoșați de stat, însă nu se plâng, deși au preț mai mic mai lapte decât noi, dar realizează o producție dublă. În România tot timpul ne lamentăm, dar de fapt nu ne facem bine temele.

Noi, la CASA, suntem Cooperativa Fermierilor Fericiți pentru că anul trecut am făcut contracte foarte bune ale fermierilor, am ajuns să avem o finanțare din partea cooperativei pentru ei, să înțelegem ce înseamnă educație financiară. Asociația de tip economic, nu cea sindicală, ne poate salva.

Fermierul încă nu înțelege că trebuie să creeze volume de marfă și să fie interesant pentru marii retaileri. Nici noi nu reușim însă să ne punem cu toții la masă ca să creăm o contrapondere la aceste rețele pentru că suntem divizați.

Fermierii mici ar trebui să se asocieze între ei, la fel și cei mai mari, dar fără a crea structuri imense ale unei singure persoane, care ar fi o mare greșeală. Israelul a prosperat pentru că a avut politica de a consuma „alb-albastru”, noi nu vrem să consumăm “roșu, galben și albastru”. UE greșește pentru că are foarte multe reguli, dar este inundată de marfa din America Latină care nu le respectă”.

Vor taxe vamale pentru Ucraina


“Suntem pregătiți, la modul real, pentru viitor? Putem face față provocărilor care se țin lanț? Probabil avem tendința să răspundem favorabil acestor întrebări, dar dacă ne raportăm mai aplicat, mai pragmatic, cu siguranță ne vom gândi de două ori ce răspuns să oferim.

Crizele multiple care s-au suprapus, invazia cerealelor din Ucraina, inflația pe trend ascendent, costurile în creștere, scăderea puterii de cumpărare și multe alte constrângeri cu care ne confruntăm ne determină să facem apel la sprijinul consumatorilor români, suport manifestat prin cumpărarea, consumul și promovarea produselor locale.

Merită să facem acest exercițiu pentru a nu ajunge să fim musafiri, la noi acasă. Unitatea este înainte de orice”, a relatat Horațiu Buzgău. El este fondator și CEO al ALLU, dar și reprezentant al grupului Agrind, cu 3.000 ha în județul Satu Mare.

Ovidiu Onișor administrează la Ada Prod Com, în comuna Viișoara (județul Cluj), 2.000 ha și o fermă de vaci. “Este foarte greu să reziști pe piață în condițiile în care prețurile la porumb scad la nivelul de acum câțiva ani, iar costurile cresc simțitor, nu ai cum să concurezi cerealele din Ucraina.

Guvernul a acordat o subvenție de 100 euro/ha pentru culturile înființate toamna, însă nu și pentru cele de primăvară. Efortul pe care trebuie să îl depunem în agricultura de aici este mult mai mare decât cel din UE, unde există suprafețe mari de teren. O soluție ar fi reintroducerea taxelor vamale pentru produsele importate din Ucraina, iar atunci prețurile se vor alinia ca înainte de începerea războiului”.

Cum se refuză o oportunitate “de nerefuzat”


Ana-Maria Samuilă, Head of Agribusiness & Food la Banca Comercială Română, a prezentat mai multe capcane întâlnite de fermieri. “Agricultura este una dintre cele mai complexe forme de afaceri, fiindcă pentru a obține profitul nu este suficient să ne uităm doar la cerere și ofertă, sunt multe lucruri în afara controlului fermierului: vremea, legislația care nu ajută, piețele globale.

Sunt însă și lucruri care pot fi controlate printr-o disciplină financiară. Există mai multe capcane, în primul rând business-ul care nu funcționează după un plan de afaceri sau funcționează după unul neactualizat. Planul de afaceri reprezintă o busolă și o hartă pentru a nu vă abate de la scopul principal: cel de a genera profit.

Trebuie să vă gândiți dacă aveți nevoie de o finanțare suplimentară, care este aceasta și să o asigurați din timp. Dintr-un plan de afaceri nu trebuie să lipsească elemente cheie precum analizele de piață și ale situațiilor financiare. În al doilea rând, e o greșeală de a ne axa pe profit și nu pe numerar. Prețuim profitul, dar fluxul de numerar este rege.

Unele companii au decis să stocheze cereale și să nu le vândă, și-au bugetat un anumit profit, au trecut mai multe luni, acesta nu s-a materializat, iar între timp au devenit scadente facturi, s-au împrumutat pentru a le achita, nu au reușit să le comercializeze și au intrat într-un cerc vicios. Planificarea vă ajută să fiți rezilienți la vulnerabilități din afară.

Deciziile impulsive care trebuie luate imediat apar, în agricultură, la oferte care par de nerefuzat: un business de vânzare al unei cunoștințe, unui prieten, unei rude. Să vă luați răgaz pentru a lua o decizie bună și nu neapărat pentru că este în acest moment ceva disponibil. Deciziile nu se iau rapid atunci când presupun cheltuieli semnificative în terenuri, echipamente, în general orice contract pe termen lung.

Un principiu în educația financiară spune să nu cheltuim niciodată banii pe care nu îi avem. De aceea, e recomandat să creați un fond de rezervă, iar achizițiile importante să fie bugetate din timp pentru ca decizia să nu fie emoțională. Altfel veți pune în pericol un business pentru care ați muncit ani de zile, mai ales dacă acea investiție nu arată din primul moment un avantaj clar”.

Plante adaptate schimbărilor climatice


“În agricultură putem să folosim instrumente mai complexe de management al riscului, însă e mai complicat, fiindcă România nu este suficient de bine conectată la piețele internaționale prin capabilitățile de a plasa ordine de cumpărare pe bursele externe.

Însă putem să utilizăm produse prin care putem să facem față condițiilor mai diferite față de cele normale, să aducem în fermă produse care să ne ajute fără să schimbăm alte părți ale tehnologiei. Asistăm la schimbări climatice care ne pun plantele în poziția de a nu se putea adapta la noile temperaturi sau fenomene meteo extreme.

De aceea trebuie să ne orientăm către produse inovative cu protecția împotriva pierderilor, biostimulatori, să diversificăm culturile, să reducem costurile, să importăm forță de muncă, educație comercială și economică, gestionarea riscurilor, practici mai sustenabile, să integrăm procesarea, ambalarea, lanțuri de parteneriate pentru creare de produse unice sau mai competitive, automatizarea, robotizarea, digitalizarea, instalarea de senzori, agricultura de precizie.

Ne confruntăm cu apariția de noi surse de cereale într-o piață globală, schimbările de fluxuri dinspre Ucraina care trec prin România și rămân și pe aici, creșterea populației (care are însă nevoie de mâncare ieftină, nu scumpă). Deci să ne concentrăm să producem competitiv pentru că această creștere se produce în continente precum Africa și Asia (India, China).

O altă particularitate este a unor state care nu pot să își crească singure culturile deoarece nu au teren agricol și cultivă în afara granițelor proprii aducând concurență inclusiv fermelor noastre.

Apoi este fenomenul omogenizării suprafețelor, mai ales în Sudul României, fermele mari cresc, iar cele mici dispar. Importul de forță de muncă este tot mai accentuat, iar subvențiile se reduc pentru că guvernele descoperă și alte nevoie urgente, în afara agriculturii: apărarea, mediul, educația”, a spus Stelian Folică, Business Development România – Ecofol.

Terenurile compacte aduc utilaje performante


Producătorul italian de echipamente agricole Maschio Gaspardo a fost reprezentat de directorul zonal Emil Zurgălău. “Grupul nostru s-a format prin fuziunea Maschio cu Gaspardo Seminatrici, devenind cel mai mare din acest domeniu în Italia, dar cu unități de producție și în China, India, România.

În țara noastră avem activitate de 20 de ani, 400 de angajați. Vom începe în curând producția de utilaje mari de însămânțare. Avem o academie unde efectuăm training-uri cu dealeri, fermieri, prezentăm noile produse. Investim în tehnologie, cercetare; fabricile noastre sunt dotate integral cu panouri solare pentru a face economie și a proteja mediul.

Investim și în viitor – aducem mulți studenți în fabrica din România pentru a le stimula interesul pentru această meserie. Facem și reorientare profesională pentru adulții care își doresc acest lucru. Statisticile ne indică faptul că Transilvania stă ceva mai slab la achiziția de utilaje agricole decât Sudul României, însă o soluție este asocierea pentru a crea suprafețe de teren compacte”.

Clujul stă bine cu plata subvențiilor


“Ne aflăm într-o perioadă foarte dificilă, în care aplicăm însă și plățile compensatorii pentru agro-mediu și climă. Instituția noastră a consemnat, anul trecut, un grad de absorbție de 98% a banilor, prin sediul din Cluj-Napoca și cele șapte centre locale din județ. Am făcut plăți de 69 de milioane de euro.

Cererile de subvenții pe 2023 s-au putut trimite și online, actualizarea sau modificarea datelor solicitanților se poate face tot în sistem electronic. Lansarea campaniei de primire a cererilor de plată pentru 2024 este decalată, dar va începe în două săptămâni”, a spus Mihaela Rozor, director executiv al Agenției de Plăți și Intervenție în Agricultură Cluj.

Conferințe cu 1.200 de fermieri


Conferința regională de la Cluj i-a mai avut printre vorbitori pe: Claudiu Plătărescu – Netafim, Valentin Mărginean – Klaus Agrar, Marius Bîcu – Ferma cu Omenie, Nicu Deaconu – Vantage, Alexandru Mătieș – Morile Mătieș, Cristian Andor – Crișana Lact, Dorin Bob – MIB Prodcom, Roxana Vidican – USAMV Cluj.

Printre temele dezbătute s-au aflat investiții și inițiative în regiune, noi tehnologii, asigurarea culturilor, atragerea finanțărilor, digitalizare, irigații, politici agricole, creșterea productivității și profitului, managementul performant. Participanți sunt antreprenori și investitori din agricultură, lideri ai asociațiilor profesionale, companii cu soluții agricole, reprezentanți ai mediului instituțional.

Conferința se înscrie într-o serie organizată de BORO Communication și platforma Romanian Agriculture, alături de cele de la Timișoara, Craiova și Iași. Vor fi urmate de două forumuri internaționale, la București: Romanian Agriculture Leadership Forum, Romanian Agriculture Processing Forum și de Seara Marilor Fermieri. Cele șapte evenimente adună 1.200 de fermieri, din 28 de județe, cu peste 500 ha fiecare.

Emanuel Guţan

Country Manager Ecolab Romania, Bulgaria, Ukraina, Moldova

Partener ROHO

 

“Ecolab Romania, prin Divizia Healthcare, oferă soluții de prevenire a infecțiilor care ajută la asigurarea unui mediu mai curat, mai sigur și mai sănătos pentru pacienți și furnizorii de servicii medicale, ceea ce duce la rezultate îmbunătățite, eficiențe operaționale și satisfacție crescută a pacienților. Modelul nostru unic de livrare a programului de preventive reunește tehnologie de ultimă oră, informații în timp real, servicii furnizate personal și instruire de bune practici. Participarea activă la evenimentele ROHO ne provoacă să identificăm împreună cu specialiștii din spitale, soluții pentru creșterea calității serviciilor medicale românești.”

Prof. Dr. Viorel Scripcariu

Rector, UMF Iași

Partener Educațional ROHO

 

”A profesa medicina presupune asumarea, zi de zi, a unei imense responsabilități: confortul, sănătatea și chiar viața pacienților noștri depind de noi, de calitatea actului medical pe care îl oferim. De aceea, autoritatea formală sau informală în lumea medicală implică un grad de responsabilitate semnificativ mai ridicat decât în alte profesii. Cum apar liderii în domeniul medical, care sunt condițiile și contextul favorabile apariției lor? În primul rând, un lider medical nu apare, ci se formează. Procesul începe din școală, din învățământul preuniversitar, atunci când se cristalizează atât trăsăturile de caracter ale individului, cât și vocația sa, curiozitatea și apetitul pentru cunoaștere. Aceasta este fundația pe care, mai târziu, mediul universitar clădește cunoștințele specifice domeniului medical. Cunoștințele sunt absolut necesare, dar nu și suficiente – un viitor lider în domeniul medical are vitală nevoie de puterea exemplului, de un model care să-l inspire și pe care să-l urmeze în cariera sa. Relația mentor – discipol în medicină este printre cele mai profunde și complexe relații de acest tip și ea va defini și ghida, în timp, profilul viitorului lider. Nu în ultimul rând, un lider în lumea medicală este un om pentru care acumularea permanentă de cunoștințe este la fel de naturală ca respirația. Medicina este un domeniu extrem de dinamic, în care cercetarea aduce în fiecare zi elemente de noutate pe care un lider profesional trebuie să le asimileze pentru a-și conserva acest statut.”

Jens Jakob Gustmann

Philips Health Systems Sales Leader CEE

Master Partner ROHO

 

“Misiunea Philips este de a îmbunătăți viața oamenilor prin inovații relevante pentru întreg ciclul de sănătate, ceea ce noi numim “health continuum”. Viziunea ROHO este similară cu a noastră și suntem încântați să fim Master Partner al acestui eveniment.“

Prof. Dr. Leonard Azamfirei

Rector, UMF Târgu Mureș

Partener Educațional ROHO

 

“Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie «George Emil Palade» din Târgu Mureș susține acest amplu eveniment internațional dedicat calității actului medical. Suntem o comunitate academică preocupată de viitorul medicinei românești și conștientă de responsabilitatea pe care ne-am asumat-o, aceea de a le oferi absolvenților noștri o educație medicală de elită. Universitățile joacă un rol esențial în formarea viitorilor lideri ai echipelor medicale din spitalele din România. De peste șapte decenii, în centrul medical și universitar Târgu Mureș se formează generații de medici, farmaciști și alți specialiști care sunt dedicați misiunii nobile de a salva vieți și care își aduc aportul la îmbunătățirea sistemului sanitar românesc. Într-o universitate, viitorii lideri din Sănătate dobândesc cunoștințe medicale solide, competențe, abilități și valori esențiale definirii lor ca profesioniști și ca oameni.”

Vasile Ruscovan

Director General, Kapamed

Professional Partner ROHO

 

“Sectorul sanitar din România este într-o continuă schimbare, întâmpinând noi provocări. Creșterea continuă a calității, dar și a complexității serviciilor medicale pun o presiune continuă asupra bugetelor spitalelor publice și private. Înțelegem competitivitatea pieței serviciilor medicale, crescândă pe an ce trece, în vederea atragerii și păstrării pacienților asigurați medical. Dezvoltarea sectorului medical privat mută spitalele publice din zona prestatorilor de servicii medicale, în zona jucătorilor din marea industrie medicală. Pe cale de consecință, elementele ce țin de maximizare și eficiență a lanțului de aprovizionare și de trasabilitate a consumabilelor medicale, în vederea creșterii productivității, siguranției, securității și realizarea de economii, vor face diferența. Kapamed furnizează cele mai eficiente și sigure soluții RFID de optimizare logistică, adaptabile la nevoile fiecărui spital în parte, iar Convenția Română a Spitalelor este locul unde vă vom împărtăși experiența noastră.”

Raluca Șoaita

ARCHITECT & FOUNDER, TESSERACT ARCHITECTURE

Membru Juriu Romanian Healthcare Awards 2021

„Îmbunătățirea infrastructurii medicale este critică și urgentă în Romania.

De aceea, competiții precum Romanian Healthcare Awards 2021 sunt mai mult decăt binevenite pentru a face vizibilitate sectorului medical și bunelor practici din domeniu. Încurajez pe toți medicii, echipele medicale și spitalele care au reușit să schimbe ceva, câtuși de puțin în jurul lor în acest an, să aplice și să contribuie astfel la creșterea calității serviciilor medicale în România. “

Andreea Cigolea

Jurnalist

Membru Juriu Romanian Healthcare Awards 2021

„Am contact în fiecare zi cu medici din toate domeniile, care lucrează atât la stat, cât și la privat. Toți au nemulțumirile lor și consider că a venit momentul ca aceste nemulțumiri să fie aflate de toată lumea. Am văzut în această pandemie medici care sunt adevărate modele de urmat, care au uitat de ei, și-au lăsat și familia pe locul doi, stând peste 12 ore zilnic în spitale. Și cel mai important e de fapt că nu au plecat din țară pentru un trai mai bun, au rămas aici pentru a salva vieți, pentru a fi alături de noi. Cred că astfel de oameni trebuie scoși în față și apreciați la adevărata valoare, pentru că, mai ales acum chiar au nevoie. Romanian Healthcare Awards 2021 reprezintă o ocazie prin care ne putem promova medicii de astăzi și mă bucur că pot face și eu parte din acest proiect.” 

Prof. Dr. Cătălina Poiană

Prorector al Universității De Medicină și Farmacie ”Carol Davila”, din București

Membru Juriu Romanian Healthcare Awards 2021

„Romanian Healthcare Awards 2020 reprezintă un moment în care societatea medicală își promovează medicii, spitalele și echipele medicale care au dat dovadă de implicare și profesionalism în activitatea curentă pentru și în beneficiul pacienților. Sunt onorată că fac parte din juriul acestui eveniment, un juriu format din reputate personalități. Acest eveniment trebuie să ne arate că România are medici valoroși și unități medicale unde se practică un act medical de calitate.

În calitate de președinte al Colegiului Medicilor din Municipiul București, cel mai numeros colegiu teritorial, cu peste 13.500 de membri activi, susțin valorizarea medicilor, iar în calitate de prorector al Universității de Medicină și Farmacie ”Carol Davila” din București salut această inițiativă care promovează medicii de astăzi, studenții de ieri, pe care noi i-am format în toate universitățile de medicină și farmacie din țară.”

Dr. Adrian Udrea

 Director Medical, Medisprof Cancer Center

Membru Juriu Romanian Healthcare Awards 2021

“Puterea exemplului a fost întotdeauna unul din motivele pentru care am clădit ceva in clinica mea. Haideți să ieșim din anonimat și să arătăm tuturor cât suntem de pasionați și de profesioniști în ceea ce facem.”

Conf. Univ. Dr. Diana Loreta Păun

Consilier Prezidential, Departamentul Sănătate Publică, Administrația Prezidențialăi

Președinte și membru al Juriului internațional Romanian Healthcare Awards 2021

“De prea puține ori vorbim despre excelență în medicina românească și trebuie să recunoaștem că avem nenumărate povești de succes, atât din sfera profesioniștilor din sănătate, cât și a spitalelor. Punând mai des în lumină aceste povești, putem obține un efect de multiplicare! Pandemia cu care ne confruntăm ne-a dovedit o dată în plus rolul critic pe care personalul medical îl are în lupta împotriva răspândirii virusului. Fără îndoială că rezultatele medicilor și ale echipelor medicale nu ar fi fost posibile fără spitale performante. 


Romanian Healthcare Awards constituie o ocazie extraordinară de a ne arăta recunoștința pentru medici și echipe medicale a căror activitate stă sub semnul profesionalismului, devotamentului și responsabilității, și de a premia spitale modele de bune practici, în care putem păși cu încredere. Cele trei categorii ale ediției din 2020 – Medicul Anului, Echipa Medicală a Anului și Spitalul Anului vin să încununeze efortul consecvent depus zi de zi, pentru menținerea sănătății noastre, a tuturor, oferindu-ne nouă, membrilor juriului, prilejul de a ne arăta aprecierea și de a vă oferi însemnele prețuirii noastre pentru valorile promovate! Vă invit așadar, în calitate de Președinte și membru al juriului să vă faceți cunoscute poveștile de succes, nu doar în România, ci în lumea întreagă!”

Newsletter

Prof. Dr. Viorel Scripcariu

Rector al Universității de Medicină și Farmacie ”Grigore T.  Popa”, din Iași

Membru Juriu Romanian Healthcare Awards 2021

„La sfârșitul unei gărzi infernale sau după o operație dificilă, când realizezi că ți-ai ales un drum cu sens unic, îți aduci aminte și de ce ai ales să urmezi una dintre cele mai grele dar și mai nobile meserii din lume. De ce ai ales să pui sănătatea celor din jur mai presus de propria sănătate și de ce, de multe ori, petreci mai mult timp la spital decât alături de familie. Pentru că medicina este mai mult decât o profesie, este o vocație, te definește nu doar ca profesionist, ci și ca om, și pentru că medicii adevărați nu așteaptă nici bani, nici laude, pentru a-și face datoria. Câteodată, însă, ai nevoie de încurajări și de premii ca să poți mergi mai departe, așa cum actorii se hrănesc cu aplauzele publicului. Iar Romanian Healthcare Awards 2020, prima competiție din România cu juriu internațional, dedicată medicilor, echipelor medicale și spitalelor, exact asta și-a propus, să certifice valoarea profesională și umană, să ofere un plus de considerație și recunoștință.”