- Marius Bîcu este Director General De la Ferma și Unilact Transilvania și a participat în calitate de speaker în cadrul RALF 2022 – Romanian Agriculture Leadership Forum, evenimentul de business al anului în agricultură, cu tema “România Agricolă Europeană”.
„Am vândut și în Statele Unite cu ajutorul unui distribuitor rus de acolo care vindea și produse românești. Brânza de burduf, cașul și brânza proaspătă au fost foarte bine primite pe piața americană.
Investițiile și creșterea sănătoasă a afacerilor le-am făcut pe strategia ardelenească „ce fain ar fi să avem și și ”, adică am căutat mereu idei de dezvoltare și îmbunătățire. Astfel, dacă se dezvoltă și se adaugă valoare business-ului, de la an la an, se diminuează riscurile și cresc profiturile. În agricultură și industria agroalimentară sunt diferite modalități și nișe în care se poate investi și pentru care se pot găsi linii de finanțare.
O greșeală de la începutul acestui business a fost faptul că am început fără să cunoaștem bine piața. Aveam o fermă de vaci și una de oi și ne-am dorit și o fabrică de procesare pe fonduri europene.
Pașii pentru crearea unei fabrici proprii trebuie să includă:
- Realizarea unei cercetări de piață, adică mergi în zona ta și vezi ce se vinde mai bine așa afli ce vrei să vinzi și unde, sub ce formă, cine cumpără și cu ce.
- Trebuie identificate utilajele și echipamentele de care e nevoie pentru producție, și de ce buget e nevoie. De asemenea e util de învățat din bunele practici de la fabricile care merg bine.
- Realizarea unui business plan, care să arate și cât trebuie investit, în cât timp se scot acei bani și se face profit.
- Realizarea unui plan tehnologic și un plan de construcție împreună cu un arhitect.
- Vânzarea trebuie să fie sustenabilă, profitabilă, cât mai mult în proximitate.
Retenția și profesionalizarea forței de muncă: oamenii trebuie să își dorească să lucreze la o fermă, să o facă cu plăcere și asta se va reflecta în calitatea pregătirii și a muncii lor. Iar resursa umană trebuie cuprinsă într-un plan de business management.”
Foto© romanianagriculture.ro