Sandor Darabont este administratorul Cramei Familia Darabont, care are 40 de hectare și este prima din județul Bihor ca suprafață. În plus, el exploatează și 3000 de hectare cultură mare. Pe 16 februarie a participat în cadrul întâlnirii Xgrupului „Mari Viticultori”, parte a calendarului Romanian Agriculture.
Vă prezentăm un sumar al intervenției domnului Sandor Darabont din cadrul evenimentului:
Suntem pionieri în zona de Vest a țării, în regiunile Crișana și Maramureș. În județul Bihor suntem a doua cramă, iar ca suprafață suntem pe primul loc cu 40 ha. Nu este o suprafață foarte mare. Am început investiția acum 4 ani, deci avem o parte din plantație deja pe rod. Anul trecut în toamnă am avut prima vinificare. Suntem la început, dar avem încredere că va fi cerere și pe zona aceasta. Sunt promițătoare rezultatea pe care le-am obținut până acum.
Fiind la început ne dorim să investim în producție, urmează să continuăm cu un proiect de ambalare, de etichetare, vom avea și produse noi. Ne gândim și la alte produse, nu doar la vinuri liniștite. Acum terminăm cu o primă parte a investiției și imediat continuăm cu a doua, deci în continuu vom investi chiar și în utilaje. Avem în plan să dezvoltăm și crama. Lucrăm la un proiect mare: o cramă nouă, o clădire nouă cu agroturism. Acest lucru se va întâmpla probabil peste 2-3 ani.
Eu cred că în urma ultimilor ani de investiții și de băgat bani în producția de struguri și în tehnologie, România a ajuns să fie pe locul 5 ca și producător de vin din Uniunea Europeană, după Franța, Italia, Portugalia, Spania. Ar trebuie să introducem o noțiune nouă despre care să vorbim și anume „vinul românesc”. Eu cred că APIA se ocupă mai mult cu investițiile în plantații, reconversie, tehnologie și în creșterea calității. De această noțiune nouă „vinul românesc” ar trebuie să se ocupe mai multe ministere. Ar trebuie să se ocupe și Ministerul Turismului și Ministerul Culturii. Vinul românesc ar trebuie să îl ridicăm la nivel de brand de țară.
Care instituție sau care jucător al pieței ar trebui să își asume să demareze o campanie de promovare de a consuma vinul românesc? Nu cred că un producător sau o podgorie poate să își asume acest rol. Probabil fonduri s-ar găsi pentru o campanie națională. În primul rând, ar trebui să educăm consumatorii. Consumatorii încă nu conștientizează că vinurile românești fac față oricăror cerințe de calitate față de vinurile din Chile, din Franța sau din alte state. Noi trebuie să lucrăm mult pe partea de marketing, trebuie să investim în promovare, să educăm consumatorii. Aici cred că trebuie să se îndrepte fondurile care pot fi accesate. Acesta ar trebui să fie un proiect de țară.
Să nu credeți că am vrut să pun vina pe cineva pentru că nu s-au făcut până acum aceste promovări sau că ar trebui să se ocupe ONVPV de vânzarea vinurilor. Eu doar am expus situația generală în fața căreia suntem acum și pentru care trebuie să găsim o soluție. În urma unui studiu de piață doar 2% dintre consumatori cunosc certificarea DOC/IG și pot folosi Cod QR pentru a vedea producătorul. Întradevăr este o realizare mare și funcționează foarte bine, dar din păcate un procent prea mic cunoaște despre ce este vorba. Cred că ONVPV ar trebui să facă promovare pentru a fi folosite acele aplicații. Există o piață destul de necontrolată pentru că sunt producători de vinuri care nu declară nimic la direcția agricolă.
La noi în zonă apare tot mai mult problema cu putregaiul negru. Noi suntem la graniță și probabil că vine din Vest. Iată că nu vin doar lucruri bune din Vest, ci vin și bolile. Foarte multă lume confundă putregaiul negru cu mana. Noi în ultimii doi ani am putut controla aproape tot, dar nu am fost atent la putregaiul negru și de aceea am avut mici pierderi. Putregaiul negru dacă nu este controlat poate să ducă pierderile până la 80%.
Xgrupul „Mari Viticultori” este un proiect al Romanian Agriculture, realizat de BORO Communication, în parteneriat cu Corteva Agriscience România, Netafim și Revista Ferma.
Foto © Crama Familia Darabont